DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Jawa 50 - terení úprava

Začátek všeho

Myslím že každý kdo teď jezdí na fichtlovi začínal uplně stejně jako já a to na kolenou kazdý den zavřený v dílně a snazil se z svého fichtla dostat maximum. A tak to má být všechno si pořádne ohmatat protože dokud to nevyzkoušíš sám vůbec nevíš jak to funguje a u pionýra to platí dvojnásob. Popisovat vše od uplného začátku by asi bylo k ničemu zpočátku totiž vlastně vůbec nešlo o ůpravy které by se daly nazívat teréní ale spíš co se našlo na poli to se dalo na motorku. Takže bych chtěl začít od doby prvního vetšího neůspěchu a dojít ke stroji na kterém momentálně pracuju.

 

Prototyp č.:1

V doměnce že jsem se vydal správnou cestou jsem začal tvořit rám který měl vydržet namáhání v tvrdém terénu a zlepšit jízdní vlastnosti. Základem se stal rám z jawy 05 který jsem začal dělat bez jakéhokoliv rozmýšlení a plánů. Jako první co jsem sehnal byla přední vidlice ze simsona na kterou jsem si nechal vyrobit redukce na simsoňácké misky a vše sesadil do rámu. Dále jsem se pustil do kyvky která byla také ze simsona ale dostala rám na který pak prišli úchyty na tlumiče touto upravou jsem dostal kyvku která vážila víc než celý ram a ješte k tomu byla celá křivá. Njn kdyz je člověk blbej a myslí si jak to bude dobrý a vono je to pak jen vzít a vyhodit. Ale i tak jsem se rozhodl pokračovat a dodělat zbytek rámu víc psát nebudu protože to pro mě byl velký omyl a dál se k tomu již nechci vracet jelikož už mám nyní úplně nový rám který ve výsledku snad předčí všechna ocčekávání. 

  

 

 

Prototyp č.:2
 
Po předchozím neůspěchu kdy jsem celý rám odložil na půdu s doměnkou že se k němu třeba časem vrátím. Jsem začal úplně na novo a přemýšlet jak to všechno udělat aby to pěkně fungovalo a nenarostla moc váha. První inspiraci jsem našel v dobové úpravě rámu ze světa motorů. Nechtěl jsem však mít celý rám z plánku tak jsem hledal ješte dál a skončil u japonských motocrosů podle kterých jsem ho upravil dle svých představ.
Jako první přišla na řadu zadní vidlice kterou jsem se rozhodl svařit celou novou z jelku a uložit do ložisek. Celé uložení jsem si nechal vyrobit na soustruhu v podobě trubky ktereou po navaření odříznu, abych zachoval souosost čepu.
   
 
 
Rám bude uprostřed rozpulený kvůli karburátoru dále dostane výztuhu a pár zpevnění na nejvíce namáhaných místech. Zadní část rámu bude kompletně přepracovaná jen musím ještě sehnat přední vidlici která mi zatím brzdí všechen vývoj na rámu.
  
 
Motor bude 2K s pomocnými výfukovými okýnky a jiným časováním, uvidíme snad pojede. Klika 90 mm kterou ještě musím dovyvážit a nová hvězdicová hlava od frikulína
   
  
Vidlice pripravnena na slozeni jeste ale vymyslet jak to udelam s ramem? Asi budu muset navarit novy krk